Publicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej
im. św. Jana Pawła II w Zakopanem
„W wychowaniu bardziej chodzi o to, aby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to,
św. Jan Paweł II
aby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być nie tylko z drugim, ale także i dla drugich.”
Wychowanie i nauczanie w szkole oparte jest na koncepcji człowieka jako osoby, głoszonej przez Kościół katolicki, w szczególności na myśli i nauce św. Jana Pawła II o godności osoby.
W realizacji swych zadań szkoła kieruje się słowami Karola Wojtyły: „Na szkołę patrzymy jak na poszerzony dom rodzinny, w którym treści ważne dla całego narodu są stale gruntowane w coraz to nowych pokoleniach”.
Celem wychowania według nauczania św. Jana Pawła II jest dojrzałość ludzka i dojrzałość chrześcijańska, a w konsekwencji odpowiedzialność za siebie i innych oraz za dobro wspólne w życiu rodzinnym i społecznym. W realizacji działań wychowawczych chcemy opierać się na przykładzie życia św. Jana Pawła II, który:
Wychowanie i nauczanie w szkole oparte jest na koncepcji człowieka jako osoby, głoszonej przez Kościół katolicki, w szczególności na myśli i nauce św. Jana Pawła II o godności osoby.
W realizacji swych zadań szkoła kieruje się słowami Karola Wojtyły: „Na szkołę patrzymy jak na poszerzony dom rodzinny, w którym treści ważne dla całego narodu są stale gruntowane w coraz to nowych pokoleniach”.
Celem wychowania według nauczania św. Jana Pawła II jest dojrzałość ludzka i dojrzałość chrześcijańska, a w konsekwencji odpowiedzialność za siebie i innych oraz za dobro wspólne w życiu rodzinnym i społecznym. W realizacji działań wychowawczych chcemy opierać się na przykładzie życia św. Jana Pawła II, który:
W ramach wzmacniania roli rodziny szkoła proponuje bieżącą współpracę z pedagogiem szkolnym przy rozwiązywaniu problemów.
WYCHOWANIE I PROFILAKTYKA – „KU CZEMU I JAK” , CZYLI CELE SZCZEGÓŁOWE I SPOSOBY ICH REALIZACJI | ||
WIARA, PRAWDA, MIŁOŚĆ, GODNOŚĆ CZŁOWIEKA | ||
CELE SZCZEGÓŁOWE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNI |
Uczeń: | ||
uznaje, że Bóg jest Stwórcą świata | codzienna modlitwa przed lekcjami, codzienna modlitwa „Anioł Pański”, uczestnictwo we Mszy Świętej z racji Pierwszych Piątków miesiąca, lekcje religii, poznawanie przykładów świętych i błogosławionych zwłaszcza bliskich czasom współczesnym, uczestnictwo w szkolnych rekolekcjach wielkopostnych, praktyka sakramentu pojednania, nauka pieśni religijnych | Katecheta, wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, dyrektor Wychowawcy klas, nauczyciel historii, nauczyciel języka polskiego, katecheta, |
wie, że jest dzieckiem Bożym | ||
wie, że jest przeznaczony do świętości | ||
zna Dekalog i Przykazanie Miłości oraz rozumie ich znaczenie w życiu człowieka | ||
rozumie potrzebę kształtowania sumienia dla właściwego wzrastania w wierze | ||
Szuka prawdy | ||
potrafi przyjąć uwagę i krytykę bez urazy | ||
potrafi przyznać się do niewiedzy, do błędu, do popełnionego wykroczenia | ||
potrafi dzielić się zasługami i sukcesami z innymi – „nie tylko ja, inni też” | ||
jest świadomie posłuszny swoim Rodzicom i nauczycielom | obchodzenie świąt patriotycznych, pogłębianie wiedzy historycznej, pielgrzymki, opieka nad grobami żołnierzy | |
wobec osób starszych odnosi się z szacunkiem | ||
szanuje i podtrzymuje polską historię i tradycję | ||
zna i szanuje polskich bohaterów narodowych | ||
wypowiada się poprawną polszczyzną | wszystkie lekcje, lekcje języka polskiego, obchodzenie Dnia Języka Polskiego, Dnia Teatru, Dnia Czytelnictwa | nauczyciel języka polskiego, wychowawcy |
korzysta z dostępnych źródeł informacji | lekcje informatyki, zajęcia przedmiotowe, korzystanie z biblioteki szkolnej, warsztaty dotyczące sensownego korzystania z mediów społecznościowych | nauczyciel informatyki, nauczyciel biblioteki wychowawcy klas, nauczyciele zajęć dodatkowych, nauczyciele, wychowawcy, nauczyciel biologii, techniki, nauczyciel WDŻ, wychowawcy, pedagog szkolny, |
umie zorganizować swój czas na modlitwę, pracę, wypoczynek, bycie z innymi, zabawę, sport, rekreację | godziny wychowawcze, wykorzystanie możliwości dziennika elektronicznego w kontekście planowania pracy, warsztaty na temat organizacji czasu | |
wie jak się zdrowo odżywiać | lekcje techniki, godziny wychowawcze, lekcje biologii, udział w konkursach i projektach dotyczących racjonalnego odżywania się | |
rozumie pojęcie godności kobiety i mężczyzny | lekcje WDŻ, godziny wychowawcze, lekcje biologii, lekcje religii, lekcje j. polskiego, rekolekcje, zajęcia z pedagogiem szkolnym | |
prawidłowo ocenia zagrożenia dla swojego zdrowia i nie podejmuje działań przeciwko swojemu zdrowiu fizycznemu i psychicznemu | ||
SZACUNEK DLA INNYCH, PRZYZWOITOŚĆ, ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SIEBIE INNYCH | ||
CELE SZCZEGÓŁOWE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNI |
Uczeń: | ||
przyjmuje, że Bóg jest najwyższą instancją wartości, zasad moralnych i miłości rozumie, że wiara i miłość do Boga i ludzi nie opiera się na emocjach | lekcje religii, przykład dorosłych, wszystkie zajęcia szkolne | Katecheta, wychowawcy, pedagog szkolny, dyrektor |
rozpoznaje i nazywa emocje | lekcje wychowawcze, warsztaty psychoedukacyjne, bieżące reagowanie w codziennych sytuacjach, warsztaty dotyczące korzystanie z portali społecznościowych, szeroko rozumianej „kultury w sieci” | wychowawcy, nauczyciel informatyki |
kształci umiejętność wyrażania uczuć, | ||
zna sposoby radzenia sobie ze stresem | ||
panuje nad głosem i słowami | ||
wyraźnie i jasno formułuje wypowiedzi | ||
pogłębia umiejętność komunikacji | ||
przestrzega form grzecznościowych | ||
rozwija w sobie umiejętność reagowania na nieakceptowane zachowania innych | ||
potrafi rozwiązywać konflikty | ||
potrafi okazać radość | ||
potrafi się wspólnie bawić | organizacja wspólnego świętowania urodzin, bale i dyskoteki szkolne, wycieczki | nauczyciele, wychowawcy |
dba o kulturę stroju ubierając się stosownie do wizerunku ucznia Szkoły Katolickiej | przestrzeganie regulaminu stroju, godziny wychowawcze na temat zasad kultury stroju, przykłady dorosłych | Wychowawcy klas |
dba o porządek w miejscu nauki | codzienne funkcjonowanie w szkole wspierane przez dorosłych -systematyczne sprawdzanie wykonanych zadań, cierpliwe | Wszyscy nauczyciele, pedagog szkolny |
Systematycznie odrabia zadania | ||
Wykonuje polecone prace | ||
cierpliwie czeka na zabranie głosu | zwracanie uwagi i pomoc w znalezieniu rozwiązań w sytuacji niewłaściwego zachowania | Wychowawcy, pedagog szkolny |
naprawia krzywdy | ||
nie krzywdzi obmową, dokuczaniem wyśmiewaniem się | ||
dba o dobro koleżanek i kolegów w zakresie niematerialnym i materialnym | działalność na rzecz społeczności szkolnej, kolegów, koleżanek, rodziny, ludzi potrzebujących, przygotowywanie uroczystości, udział w życiu Kościoła | Wychowawcy, pedagog szkolny, katecheta, |
dba o dobro szkoły | poznawanie przykładów życia, dyskusje, spotkania z ludźmi z innych kultur, wyjazdy, lektury, lekcje historii, lekcje j. polskiego, geografii, udział w akcjach na rzecz środowiska, uroczyste świętowanie Dnia Matki, Dnia Ojca, Dnia Babci i Dziadka, Dnia Nauczyciela, dokarmianie ptaków, zbiórki na rzecz zwierząt, dbanie o zieleń | Wychowawcy, nauczyciel j. polskiego, historii, katecheta |
dba o dobro rodziny | ||
dba o dobro Ojczyzny | ||
dba o dobro Kościoła | ||
jest odważny | ||
uznaje prawo innych do wolności | ||
potrafi okazać wdzięczność i szacunek innym ludziom | ||
ma szacunek wobec innych wyznań, narodów i kultur | ||
szanuje zwierzęta i otaczającą przyrodę | ||
ROZWÓJ, PIĘKNO, ODWAGA, PRACOWITOŚĆ | ||
CELE SZCZEGÓŁOWE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNI |
Uczeń: | ||
kształtuje odpowiedzialność za siebie, za swój wpływ na innych, na środowisko naturalne, wspólnotę klasową, szkołę, rodzinę, Ojczyznę, Kościół | lekcje wychowawcze, lekcje religii, lekcje biologii, lekcje historii, interesowanie się otaczającym światem | Katecheta, wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, dyrektor |
potrafi przyznać się do błędu i go naprawić | lekcje wychowawcze, warsztaty umiejętności społecznych, wszystkie zajęcia szkolne | Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
Potrafi pomóc w zmartwieniu | ||
dostrzega innych ludzi i ich potrzeby | ||
umie korzystać z pomocy | ||
potrafi pomóc innym bez narzucania swojej woli | ||
potrafi zwrócić uwagę komuś, kto źle robi | ||
jest wyrozumiały dla niedoskonałości innych | ||
broni dobrego imienia innych | ||
jest cierpliwy w dążeniu do celu | ||
SAMOKONTROLA, ZAUFANIE, WDZIĘCZNOŚĆ | ||
CELE SZCZEGÓŁOWE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNI |
Uczeń: | ||
dostrzega, że między wiarą a rozumem nie ma sprzeczności, że rozum służy poznawaniu prawd wiary, a wiara pomaga w zrozumieniu praw rządzących światem | lekcje religii, lekcje wychowawcze, lekcje historii | Katecheta, wychowawcy, nauczyciel historii |
Umie stawiać sobie cele | godziny wychowawcze, wszystkie zajęcia szkolne, działania charytatywne, wolontariat, codzienne działania w szkole, relacji z kolegami i koleżankami | Wychowawcy, nauczyciele |
rozróżnia dobro od zła | ||
potrafi postawić obiektywne dobro nad własną wygodę | ||
jest obowiązkowy | ||
potrafi ponosić konsekwencje swoich wyborów | ||
broni wartości | ||
wspiera dobre dzieła | ||
nie ulega względom i namowom wbrew swojemu sumieniu |