Szkolna pielgrzymka do Włoch

W dniach między 9-tym a 15-tym czerwca 2023 roku odbyła się szkolna pielgrzymka do Włoch, w której uczestniczyli Uczniowie klas VI, VII oraz VIII wraz z ks. Dziekanem Bogusławem Filipiakiem, Siostrą Dyrektor Alicją Antosik, opiekunami: s. Jadwigą Szczepaniak, p. Renatą Jóźwiak i p. Katarzyną Kamińską-Bafia, jak również niektórymi Rodzicami Uczniów.

W czasie tego wyjazdu zwiedziliśmy wiele pięknych, ciekawych i ważnych miejsc. Pierwszym punktem była Wenecja, gdzie zwiedzanie rozpoczęliśmy od przejażdżki łódką po weneckiej lagunie do Placu św. Marka, podziwiając po drodze wspaniałe weneckie kamienice i port. Po przyjeździe do przystani przeszliśmy do Bazyliki św. Marka słynnej na całym świecie z cennych mozaik, w podziemiach której uczestniczyliśmy we mszy świętej. Dalej spacer po mieście wśród licznych kanałów i mostów, podczas którego zobaczyliśmy Pałac Dożów, Campanillę św. Marka, Most Westchnień i słynną dzielnicę Rialto z mostem Rialto nad Canale Grande.

Następnego dnia przyszedł czas na Rzym. Udaliśmy się do Katakumb św. Kaliksta, które były oficjalnym cmentarzem Kościoła w Rzymie w III wieku. Pochowano w nich około pół miliona chrześcijan, w tym dziesiątki męczenników i szesnastu papieży. Odwiedziliśmy również kościół Domine Quo Vadis, gdzie jak głosi legenda miał objawić się Pan Jezus uciekającemu z Rzymu św. Piotrowi. Ponadto, w kościele tym znajduje się popiersie Henryka Sienkiewicza. Następnie odwiedziliśmy Bazylikę św. Pawła za Murami. To symboliczne miejsce śmierci Świętego, gdzie pod baldachimem ołtarza papieskiego znajduje się Jego grób. Wokół naw i transeptu, znajdują się portrety wszystkich papieży, począwszy do św. Piotra, aż po obecnego papieża.

W kolejnym dniu kontynuowaliśmy zwiedzanie Wiecznego Miasta. Rozpoczęliśmy od Bazyliki Matki Bożej Większej. To jedna z czterech patriarchalnych Bazylik Rzymu, poświęcona Matce Bożej. Jedną z najważniejszych relikwii znajdujących się w jej wnętrzu są relikwie żłóbka pańskiego, które według tradycji przywiozła do Rzymu św. Helena. Dalej udaliśmy się na Wzgórze Awentyńskie oraz nawiedziliśmy Bazylikę św. Jana na Lateranie. W ołtarzu głównym znajdują się największe relikwie chrześcijaństwa – głowy św. Piotra i Pawła. Obok bazyliki znajduje się kaplica ze Świętymi Schodami, po których według legendy szedł sam Jezus Chrystus przed oblicze Piłata. Na koniec dnia spacerowaliśmy po Starożytnym Rzymie, gdzie podziwialiśmy pozostałości po antycznych, rzymskich forach. Odwiedziliśmy słynne rzymskie Koloseum oraz Forum Romanum.

Następnego dnia bladym świtem udaliśmy się do Watykanu, gdzie w Bazylice św. Piotra przy grobie naszego patrona świętego Jana Pawła II uczestniczyliśmy w prywatnej mszy świętej. Następnie w Bazylice zobaczyliśmy słynną ,,Pietę” autorstwa Michała Anioła, ołtarz główny wykonany z brązu przez Berniniego i wiele innych cennych zabytków. Następnie na placu św. Piotra podziwialiśmy kolumnadę Berniniego i Spiżową Bramę oraz słynne okno Pałacu Papieskiego. Na zakończenie naszego pobytu w Wiecznym Mieście spacer po Rzymie barokowym – zobaczyliśmy Plac Navona – miejsce męczeńskiej śmierci św. Agnieszki, gdzie znajduje się poświęcony jej kościół oraz słynna Fontanna Czterech Rzek. Podziwialiśmy również Fontannę di Trevi (najsłynniejszą fontannę Rzymu) i Plac Hiszpański ze słynnymi Hiszpańskimi Schodami, najdłuższymi w Europie. Na tych 137 stopniach, przypominających kształtem motyla, tłumnie siadali zmęczeni turyści i mieszkańcy.

Zamknięciem naszej pielgrzymki był Asyż, gdzie odwiedziliśmy Santa Maria degli Angeli, czyli Sanktuarium Matki Bożej Anielskiej, która jest relikwiarzem małego kościółka Porcjunkuli, w pobliżu którego zmarł św. Franciszek. Następnie udaliśmy się do Asyżu – miasta św. Franciszka. Zwiedzanie zaczęliśmy od bazyliki św. Klary, gdzie znajduje się jej grób, następnie przeszliśmy historycznym centrum. Zobaczyliśmy Oratorium San Francesco Poccollino, Chiesa Nova, kościół wybudowany w miejscu domu rodziny Bernardone. Dalej na asyskim rynku podziwialiśmy Bazylikę Santa Maria Sopra Minerva. Udało się nam również odwiedzić grób błogosławionego Carlo Acutisa, o którym nasza młodzież uczyła się w czasie rekolekcji wielkopostnych prowadzonych w naszej szkole przez ks. Mirosława Kozinę. Na zakończenie pobytu w Asyżu nawiedzimy Bazylikę św. Franciszka – gotycką budowlę ozdobioną wspaniałymi freskami Giotta, przedstawiającymi sceny z życia Świętego Biedaczyny.

Wyjazd ten był dla naszej społeczności szkolnej niezwykle ważny i pozostawi w naszej pamięci piękne wspomnienia.